قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

کدام قرائت از چهارده قرائت قرآن درست است؟

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۳۷ ق.ظ

حامد شاکرنژاد

یکی از مسائلی که بین قراء مطرح است قرائت قرآن طبق یکی یا برخی از روایات چهارده‌گانه است. این در حالی است که همواره فقط قرائتی که مطابق روایت حفص از عاصم است در تمام جهان مورد توجه بوده است و تمام قرآن‌های جهان مطابق این روایت هستند! در ادامه، این مطلب اثبات می‌شود که تنها همین روایت حفص از عاصم مورد قبول قرآن است.

اولاً طبق آیۀ 18 سورۀ القیامة که می‌فرماید: «فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ؛ پس هنگامی‌که آن را خواندیم، از خواندنش پیروی کن!»

ضمیر «هُ» در «قَرَأْنَاهُ» و «قُرْآنَهُ» تنها به یک قرائت اشاره می‌کند. بنابراین مسلماً از بین چهارده قرائت، تنها یکی از آنان درست است.

ثانیاً طبق آیۀ 9 سورۀ حجر که می فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما بی‌گمان [همین] ما [این] یادآوری (قرآن) را به تدریج نازل کردیم، و بی‌چون ما برای آن (به راستی) نگهبانیم.»

خدا خود نگهبان قرآن است و همچنین نیک مشخص است که از بین چهارده قرائت روایت شده، فقط یکی از آنان است که در تمام جهان منتشر شده است و آن هم روایت حفص از عاصم است که شایسته است آن را روایت محمد از جبرئیل خواند زیرا کاملاٌ مشخص است که خدا قرائتی را که میلیاردها نسخه از آن را در تمام جهان نشر داده است، نگهبانی نموده است. نه قرائاتی را که فقط در حد روایت هستند!

در پایان لازم به ذکر است که این مطلب همانند اکثر مطالب، تنها تلمذ پس دادن از مکتب آیت‌الله صادقی تهرانی، مرجع تقلید اعلم قرآنی است. همچنین در ادامه، لینک مطلبی با همین موضوع از آقای محسن نورانی قرار می‌گیرد که در واقع شرح مطالب بالا است.

چرا قرائات قرآن؟ - محسن نورانی

منبع: وبگاه قرآنیان