قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

آیا قرآن عثمان طه غلط دارد؟

پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ق.ظ

عثمان طاها

مدتی پیش یکی از آقایان ادعا کرده بود که قرآن عثمان طه (یعنی تقریباً تمام قرآن‌های جهان) غلط دارد! دلیل او نیز کتابت برخی کلمات بود که ممکن است برای کسانی که خواندن قرآن را نمی‌دانند منجر به غلط‌خوانی شود! مثلاً این آقا مدعی شده بود که «انما» در آیۀ 5 سورۀ ذاریات باید جدا نوشته شود اما در نسخه عثمان طه سرهم است. در ذیل جوابیه‌ای برای سخنان این آقا و همفکرانش می‌آید.

اولاً که این مطلب هیچگونه ارتباطی به عثمان طه ندارد و این به رسم‌الخط المذهب برمی‌گردد که از صدر اسلام تاکنون این رسم‌الخط بوده است.

ثانیاً هرکسی اندکی با قرائت قرآن آشنا باشد می‌داند که خط عثمان طه یکی از بهترین خط‌ها برای قاریان و حافظان است چراکه هم با کمک سادگی و علائم تجویدی‌اش راحت‌تر خوانده می‌شود و هم در پایان هرصفحه، آیه تمام می‌شود.

ثالثاً آیۀ مورد استناد در نسخۀ مرحوم نیریزی نیز دقیقاً همینطور نوشته شده است! کسانی که شک دارند بروند نسخه نیریزی تهیه کنند و آیۀ 5 سورۀ ذاریات را نگاه کنند. تا راستی از دروغ برایشان کاملاً مشخص شود.

رابعاً شکی نیست که اطلاق کلمه «غلط» به قرآن، خود مصداق دروغ بستن به خدا و رسولش است و موجب لعن و عذاب می‌شود. لذا در این مورد لازم است خیلی مراقب الفاظی باشیم که به کار می‌بریم.

خامساً طبق آیۀ 9 سورۀ حجر که می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما بی‌گمان [همین] ما [این] یادآوری (قرآن) را به تدریج نازل کردیم و بی‌چون ما برای آن (به راستی) نگهبانیم.»

خدای متعال خودش نگهبان قرآن است و برخی آقایان بهتر است به جای ایراد گرفتن از قرآن، نگران سخنان خلاف قرآن خودشان باشند.

منبع: وبگاه قرآنیان