قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

استاد هادی فروزان

در تاریخ 11 بهمن 1393 در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم بزرگداشتی برای استاد بیوک اصل محمدی با عنوان ظهر دلنشین استاد بیوک اصل محمدی برگزار شد که در آن مراسم، استاد هادی فروزان نیز شرکت داشتند و در بخشی از سخنانشان، نظرشان را در مورد تفسیر قرآن و حجیت حدیث گفته‌اند که آن بخش عیناً و به طور کامل در ادامه آمده است.

«من یک عیبی که دارم این است که حرف دلم را بعضی مواقع می‌زنم. من بیشتر به تدبر اعتقاد دارم تا تفسیر. چون در زمینۀ تفسیر در 99درصد، کار به انحراف کشیده می‌شود ولی در تدبر اینطور نیست. تدبری که از روی خلوص انجام شود. خلاف آنچه استاد حبیب مهکام می‌گوید؛ تدبر بعد از آشنایی با تفسیر نیست بلکه تدبر بعد از آشنایی با ترجمه است.
الان آدم‌های زیادی داریم که از نظر فکری علامه هستند یعنی انواع و اقسام علوم را در خودشان جمع کرده‌اند. البته انواع و اقسام علوم مثبت و منفی را در خودشان جمع کرده‌اند! به دلیل اینکه تدبر نداشته‌اند. به دلیل اینکه معیار فهم مسائل را نداشتند. می‌بینیم که آقایی نیم ساعت صحبت می‌کند. 20 دقیقه آن عالی عالی است. همه غرق لذت، شعف و نشاط می‌شوند. پنج دقیقه بعد خیلی بی‌حال است. پنج دقیقه بعد از آن هم واقعاً بیراهه است. باید ببینیم دلیل این امر چیست در حالی که آن فرد اگر صد جلسه هم صحبت کند، مطلب برای گفتن دارد. دلیلش این است که معیارها و ملاک‌های تشخیص صحت و سقم مسائل هنوز در ذهنش نهادینه نشده است. دلیلش تنها این است. نمی‌داند که فلان روایت درست است یا غلط است. می‌گوید علم رجال! علم رجال را چکار داری آقا؟! ببین اصلاً این با عقل سلیم و با آیات قرآن مطابقت دارد یا ندارد. با شخصیت امام مطابقت دارد یا ندارد. وگرنه آن کسی که می‌خواهد دروغ ببافد، سند حدیث را درست می‌کند که چه کسی از چه کسی نقل کرده و اینطور، ده‌تا ردیف می‌کند و می‌گوید این‌ها همه رجال ثقه هستند. آقا متن رو نگاه کن، انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال. اشکال ما اینجا است.»

منبع: وبگاه قرآنیان