قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

پیوندها

رفع شبهۀ اهل سنت در مورد غدیر خم

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۳ ب.ظ

غدیر خم

در مورد غدیر، آیات و روایاتى متواتر حتى در بین سنیان دو اصل را قطعاً اثبات مى‌کند:

۱. اصل اجتماع مردم در غدیر خم

۲. جمله‌اى مورد اتفاق مسلمین که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آن اجتماع عظیم در ضمن خطبه‌اى بیان فرمودند: «اَلَستُ أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؟ قالوا: بلى! قال: فمَن کُنتُ مَولاه فهذا عَلىٌ مولاه...؛ آیا من سزاوارتر از شما به شما نیستم؟ گفتند: بله! [پیامبر (ص)] فرمود: پس هرکه را [من] مولای او بوده‌ام پس این علی [هم] مولای اوست...» یا به روایتی دیگر: «مَن أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؟ قالوا: الله و رسوله، فقال: اَلا من کُنتُ مَولاه فهذا عَلىٌ مولاه...؛ کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند: خدا و رسولش، سپس [پیامبر (ص)] فرمود: آگاه باشید هرکه را [من] مولای او بوده‌ام پس این علی [هم] مولای اوست...»

در اصل این پرسش و پاسخ هیچ یک از سنی‌ها تردیدی ندارند. ولى گروهى از علمایشان بخش دوم کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را این طور معنا مى‌کنند: «هر کسى که من دوست او بوده‌ام پس این على دوست اوست!»

پاسخ ما در برابر این قرائت نابسامان، این است که عبارت «أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؛ سزاوارتر از شما به شما» در سؤال رسول الله (صلی الله علیه و آله) نه تنها ولایت به معناى دوستى را اثبات می‌کند بلکه اولویت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را بر کل مؤمنین اثبات کرده است.

و اما بخش دوم کلام آن حضرت که بعد از پاسخ مردم، بیان شده، نتیجه‌گیری از اقرار مردم است که به همراه «فاء تفریع» در «فهذا علیٌ» یا «فعلیٌ» اولویت حضرت امیرالمؤمنین على (علیه السلام) را نیز بر کل مؤمنان پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ثابت نموده است.

مأخذ: جزوه «قرآن؛ منشور وحدت اسلامی»

منبع: پایگاه قرآنیان