قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

چرا دشمنان معصومین را لعن می‌کنیم؟

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۶ ق.ظ

لعن

برخی از برادران اهل سنت می‌خواهند بدانند چرا شیعیان، برخی از خلفای آنان را لعن می‌کنند. در ادامه برای مثال به بررسی دلایل لعن یکی از آن افراد بر اساس قرآن و کتب حدیثی بخاری و مسلم پرداخته شده است.

اولاً در آیۀ 57 سورۀ احزاب آمده است: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا؛ بی‌گمان کسانی‌که خدا و پیامبرِ او را آزار می‌رسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده، و برایشان عذابی اهانت‌بار آماده ساخته است.»

ثانیاً در احادیث 3437 و 3483 بخاری آمده است: «قال رسول الله: فاطمة بضعة منی فمن أغضبها أغضبنی؛ رسول خدا گفت: فاطمه، پاره‌ای از جسم و جان من است. پس هرکس او را به خشم آورد، مرا خشمگین کرده است.»

همینطور در حدیث 4483 مسلم آمده است: «قال رسول الله: إنما فاطمة بضعة منی یؤذینی ما آذاها؛ رسول خدا (ص) گفت: همانا فاطمه، پاره‌ای از جسم و جان من است. هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است.»

ثالثاً در حدیث 2926 بخاری آمده است: «فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ؛ فاطمه دختر رسول خدا از ابوبکر ناراحت و از وى روى گردان شد و این ناراحتى ادامه داشت تا از دنیا رفت.»

همینطور در حدیث 1549 بخاری آمده است: «فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبی بَکْرٍ فی ذلک فَهَجَرَتْهُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى تُوُفِّیَتْ؛ فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و با وى سخن نگفت تا از دنیا رفت.»

نتیجه: جمع بین آن آیۀ شریفه و احادیث بخاری و مسلم مشخص می‌کند که شیعیان در لعن کردن حق دارند زیرا آن فرد حتی طبق کتب مورد قبول خود اهل سنت نیز محکوم به لعن است.

منبع: وبگاه قرآنیان