قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

آیا ترتیب سوره‌های قرآن از اجتهاد صحابه است؟!

يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳ ب.ظ
سوره‌های قرآن

متأسفانه برخی با استناد به فرضیاتی غلط و روایاتی جعلی بر این عقیده هستند که ترتیب سوره‌های قرآن دست ما، وحیانی نبوده بلکه مستند به اجتهاد صحابه است! حتی برخی از اینان بنابر روایتی جعلی ادعا می‌کنند مصحف امام علی با مصحف دست ما متفاوت بوده است! لذا در جواب چنین عقاید منحرفی جواب‌های زیر ارائه می‌شود.
اولاً می‌دانیم که در ترتیب سوره‌های قرآن، اجماع جهان اسلام بر یک ترتیب است و در هیچ قرآنی در تمام جهان، ترتیب دیگری موجود نیست. همچنین می‌دانیم که ترتیب سوره‌های قرآن برای غیر معصومین امری کاملاً سلیقگی است. لذا به حکم عقل، محال است در یک امری که برای افرادی کاملاً سلیقگی است اجماع صورت بگیرد.
ثانیاً اخیراً برخی به وسیله محاسبات کامپیوتری یکی از شگفتی‌های قرآن را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد یک نظم عددی شگفت‌انگیز بر تعداد آیات و شماره سوره‌های قرآن وجود دارد که محال است توسط منبعی غیروحیانی باشد1 و این نظم به گونه‌ای است که اگر یک آیه کم یا زیاد شود یا اگر یک سوره جابه‌جا شود دیگر چنین نظم دقیق و شگفت‌انگیزی وجود نخواهد داشت. در تصویر زیر، جدولی که این نظم عددی را نشان می‌دهد قابل مشاهده است.


نظم ریاضی قرآن

ثالثاً خدای متعال در آیۀ 9 سورۀ حجر صراحتاً می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما بی‌گمان [همین] ما [این] یادآوری (قرآن) را به تدریج نازل کردیم، و بی‌چون ما برای آن (به راستی) نگهبانیم
بنابراین آیه، خدا خودش نگهبان قرآن است و هرگز هیچگونه دستکاری در قرآن نمی‌شود. پس آیا معتقدان به تفاوت مصحف امام علی با مصحف دست ما، خدای متعال را نعوذبالله دروغگو و خائن تصور کرده‌اند؟!
رابعاً سند قرآن دست ما به اذعان شیعه و سنی2 از امام علی است. حتی به عقیدۀ برخی باستانشناسان؛ قدیمی‌ترین مصحفی که از صدر اسلام به جا مانده است نیز به خط مبارک خود حضرت علی است.3 لذا این روایت که مصحف امام علی با قرآن امروزی متفاوت بوده است کذب محض است.
خامساً مولای متقیان امام علی مثل کوردلانی که چنین روایتی را جعل کرده‌اند اهل قهر کردن با امت اسلامی نبوده‌اند و اعمال ایشان به اذن الله است و نه به اذن هوی و هوس!
سادساً بر فرض محال که خدای قادر نعوذبالله نتوانسته باشد به وسیله حضرت علی مصحف صحیح قرآن را چند سالی به امت اسلامی برساند. بسیار خب، بعد از خلافت عثمان چه؟! این مطلب روشن است که خلافت امام علی بعد از خلافت عثمان بوده است. لذا بر فرض محال که مصحف صحیح چند سالی مخفی بماند هیچ دلیلی وجود ندارد که امام علی (علیه السلام) وقتی خلیفه می‌شوند مصحف صحیح را مخفی نگه دارند.


1. دلیل وحیانی بودن این نظم عددی این است که اولاً به دلیل دقت بالا و تعمیم این نظم عددی به کل قرآن، این نظم نمی‌تواند تصادفی باشد پس عمدی است. ثانیاً اگر این عمد توسط منبعی غیر وحیانی بود همان ابتدا بازگو می‌شد در حالی که این پدیده اخیراً کشف شده است. بنابراین این نظم عددی شگفت‌انگیز، وحیانی است و اثبات می‌کند ترتیب آیات و سوره‌های قرآن دست ما وحیانی است.
2. در مورد اذعان اهل سنت به علوی بودن سند قرآن همین بس که در آخر قرآن‌هایی که پادشاه عربستان به زائران اهدا می‌کند، دو متن زیر آمده است:
«کتب هذا المصحف الکریم، و ضبط علی ما یوافق روایه حفص بن سلیمان بن المغیره الاسدی الکوفی لقراءه عاصم بن ابی النجود الکوفی التابعی عن ابی عبد الرحمن عبدالله ابن حبیب السلمی عن عثمان بن عفان، و علی بن ابی طالب، و زید بن ثابت، و ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه وسلم.»
«واتبعت فی عد آیاته طریقه الکوفیین عن ابی عبد الرحمن عبدالله بن حبیب السلمی عن علی بن ابی طالب (رضی الله عنه) و عد الای القرآن علی طریقتهم «6236» آیه.»
3. انتساب قدیمی‌ترین قرآن کشف شده در آلمان به حضرت علی
منبع: وبگاه قرآنیان