قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

دکتر لسانی فشارکی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اواخر سال گذشته متن گفت‌وگویی با استاد دکتر لسانی فشارکی را منتشر کرده است که ایشان در آن گفت‌وگو بیان کردند که کتب علوم قرآنی بر محور معارف قرآن نیستند و به همین دلیل، نیاز به تحول دارند و همچنین تأکید کردند که دلالت قرآن، قطعی است. متن این گفت‌وگو در زیر آمده است، همچنین با کلیک بر اینجا می‌توانید این گفت‌وگو را در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نیز ببینید.

دکتر محمدعلی لسانی فشارکی از اساتید برجسته حوزه علوم و معارف قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، در توضیح لزوم محوریت معارف قرآن بر علوم قرآنی گفت: معارف قرآن از خود قرآن است اما علوم قرآنی از بیرون آمده و اطراف قرآن قرار گرفته است لذا طبعاً محوریت باید با معارف قرآن باشد یعنی اگر معارف قرآن، محور نباشد علوم قرآنی همچنان که بوده و هست می‌تواند کاملاً در حاشیه و حتی دور از قرآن نیز مطرح شود.

وی در مورد اینکه آیا کتب علوم قرآنی موجود بر محور معارف قرآن است یا نه، تصریح کرد: کتب علوم قرآنی نوعاً بر محور معارف قرآن نیست و بیشتر از خود قرآن، نگاه به بیرون از قرآن دارد و به همین دلیل کتب علوم قرآنی نیاز به تحول دارند و این تحول باید از مرکزیت، مرجعیت و جامعیت قرآن شروع شده و از اینجا باید به سمت علوم قرآنی برود.

این استاد برجسته حوزه علوم و معارف قرآن در پایان در مورد دلالت قرآن بیان کرد: قرآن هم قطعی الصدور و هم قطعی الدلالة است و نکته مهم این است که این دلالت برای کسی که آن را دریافت می‌کند قطعیت دارد و باید دید برای نفر دوم نیز قطعیت دارد یا ندارد، اگر نفر دوم نیز همان دلالت را دریافت کند باز هم قطعیت دارد ولی بحث از آنجا آغاز می‌شود که کسی بخواهد دلالتی که از قرآن گرفته است را به دیگران برساند که چالش‌های بسیاری دارد.

منبع: وبگاه قرآنیان