قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

استخاره با قرآن

سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۱۲ ب.ظ

قرآن

استخاره، آخرین راه شرعی برای رفع سردرگمی در زمان انتخاب است. همچنین روش‌های مختلفی برای استخاره وجود دارد که قطعاً بهترین آن، استخاره با قرآن است زیرا کلام خدا و بهترین راهنمای بشر است. با این‌همه، استخاره گرفتن آن‌هم با قرآن، کار هرکسی نیست، طبعاً کسی که چنین کاری می‌کند علاوه بر رعایت آداب استخاره، باید تاحدودی با تفسیر قرآن آشنا باشد و مهمتر از آن اینکه باید شخصی باتقوا باشد تا قرآن او را هدایت کند و راه را به او نشان دهد.

آداب استخاره با قرآن این است که ابتدا سه مرتبه سورۀ اخلاص (توحید) قرائت شود، سپس سه مرتبه صلوات فرستاده شود، سپس گفته شود: «اللّهم إنی أسئلک بحقّ فاطمة و أبیها و بَعلها و بَنیها و السّر المستودع فیها أن تصلی علی محمّد و آل‌محمد و أن تنوّر بصری و بصیرتی و سرّی سریرتی بحقّهم یا أرحم الراحمین»، سپس سه مرتبه گفته شود: «یا الله کما تُراه» و در آخر، صفحه‌ای از قرآن گشوده شود که بر اساس تفسیر آیۀ ابتدایی آن صفحه، نتیجۀ استخاره مشخص می‌شود البته باید توجه داشت که به جز آیۀ اول سورۀ حمد و آیۀ 30 سورۀ نمل، عبارت شریفۀ «بسم الله الرحمن الرحیم» که در ابتدای سوره‌های قرآن آمده است، آیه محسوب نمی‌شود لذا اگر این مورد ابتدای صفحه بیاید طبعاً باید آیۀ شمارۀ یک مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس آنچه گفته شد کسانی که نه با تفسیر قرآن آشنایی کافی دارند نه تقوا دارند علاوه بر اینکه آنان را به تقوا دعوت می‌کنیم، می‌توانند برای استخاره از افراد باتقوا و آشنا با تفسیر قرآن، کمک بگیرند و افرادی که تقوا دارند اما با تفسیر قرآن آشنایی کافی ندارند می‌توانند از ترجمان وحی (ترجمۀ قرآن آیت‌الله صادقی تهرانی) استفاده کنند که بالای هر صفحۀ آن جواب استخارۀ آن صفحه آمده است.

منبع: وبگاه قرآنیان