قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

پیوندها

اخیراً خبرگزاری شبستان، بر اساس فیلمی از آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه)، اقدام به انتشار مطلبی در مورد توحید کرد هرچند اصل فیلم را منتشر نکرده است. پایگاه قرآنیان مفتخر است برای اولین بار، این فیلم را که موعظه‌ای ربانی از آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) است منتشر کند؛ لذا در ادامه، این فیلم به همراه مطلب منتشر شده مربوطه در خبرگزاری شبستان که لینک‌اش در اینجا نیز موجود است، آمده است.

 


دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 6 ثانیه

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بدون شک یکی از خالصانه‌ترین و برترین موعظه‌های عصر غیبت، موعظه مراجع تقلید در آخرین روزهای عمر شریفشان است زیرا این زمان، زمانی است که یک انسان غیرمعصوم در نهایت خلوص معنوی و پختگی علمی قرار دارد.

مرحوم آیت‌الله العظمی محمد صادقی تهرانی، یکی از مراجع معظم تقلید بود که علاوه بر آثار فقهی و تفسیری فراوان، از خلوص درونی خاصی برخوردار بود به طوری که همواره معارف اصیل قرآن را بدون هیچ هراسی از تکدر خاطر این و آن بیان می‌کرد.

این فقیه و مفسر قرآن، شاید شبیه‌ترین فرد به عارف کامل، مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا محمدعلی شاه‌آبادی بود چراکه چنان بر راه و رسم آن عارف بزرگ باقی ماند که امام‌خمینی(ره)، وی را شاه‌آبادی کوچک خطاب می‌کرد.

به تازگی فیلمی از اواخر عمر شریف مرحوم آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی توسط یکی از شاگردان آن مرحوم به دست ما رسیده است که مطابق آن، این عالم ربانی، در حالی که بدون عبا و عمامه است و بر تختی در دراز کشیده، موعظه‌ای ربانی می‌کند. در ادامه، متن و فیلم این موعظه ربانی به همراه تفسیر آیه مربوطه آن در ترجمان فرقان آمده است.

«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ  أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا  مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ...؛ بگو من تنها شما را به یک چیز اندرز می‌دهم (که) دو دو و یک یک برای خدا بپاخیزید، سپس بیندیشید که مصاحب (و) همراه شما هیچ‌گونه دیوانگی‌ای ندارد...» (سبا، 46)

«فقط الله، معرفت الله، علم الله، طاعت الله، کونوا مع الله، از هیچ‌کسی هراس نداشته باشید، فقط از خدا هراس داشته باشید؛ فاتقوا الله. توحید کامل و خالص، همین همراه بودن با خدا و همراه بودن در راه خدا و رضای خداست؛ فقر و غنا و مرض و سلامت و دوری و نزدیکی مردم مهم نیست، فقط قرب الی الله مهم است، این موعظه ربانی است.»

گفتنی است، مرحوم آیت‌الله العظمی محمد صادقی تهرانی در ترجمان فرقان (خلاصه تفسیر الفرقان به زبان فارسی)، در تفسیر آیه 46 سوره سبا، مطلب زیر را آورده است.

«این آیه، موعظه الهى را منحصر به یک موعظه دانسته که آن‌هم «دوتا دوتا و یکى یکى براى خدا قیام کردن» است، اینجا «مَثْنى» بر «فُردى» مقدم است، زیرا قیام جمعى و اجتماعى للَّه در کل ابعادش مؤثرتر است، ولى اگر قیام جمعى و حتى دوگانه میّسر نشد مانع از قیام‌هاى فردى نیست، البته به شرط اینکه تمامى آن‌ها «للَّه» باشد، و معارضه و تضادى نابسامان دربَر نداشته باشد، و بالأخره اگر اختلافاتى سطحى - و نه عمقى - مانند قیام اجتماعى ایمانى شد، همگان مأمورند با تمامى نیرو، قیام‌هاى فردى را ترک نکنند، که در جمع، این‌هم جمعى است، گرچه شکل جمعى و اجتماعى ندارد.»

منبع: پایگاه قرآنیان