قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

یکی از مسائل مهم برای همۀ کسانی که می‌خواهند به قرآن کریم مراجعه کنند این است که چگونه این آخرین کلام خدا را بخوانند؟ متن عربی را بخوانند؟ ترجمۀ آن را بخوانند؟ اگر قرار است ترجمۀ قرآن را بخوانند، کدام ترجمه را بخوانند؟ اصلاً صفحه به صفحه بخوانند یا سوره به سوره بخوانند؟ اگر قرار بر مطالعۀ سوره به سوره باشد در مطالعۀ محدود روزانه با سوره‌های طولانی چه کنند؟

ترجمۀ قرآن را بخوانید

مطابق سخن امام علی که فرموده‌اند: «الا لا خیر فی قرائة لیس فیها تدبّر؛ آگاه باشید، فایده‌ای در قرائت قرآن بدون تدبر نیست.» (اصول کافی، کلینی، ج1، ص36) مشخص می‌شود خواندن قرآن در صورت عدم فهم فایده‌ای ندارد بنابراین خواندن متن عربی قرآن برای کسانی که عربی نمی‌فهمند بیهوده است و فارسی‌زبانان باید ترجمۀ قرآن به زبان فارسی را بخوانند.

ترجمۀ قرآن بر اساس المیزان، گویاترین ترجمه است

بد یا خوب، بازار ترجمه‌های فارسی قرآن حسابی گرم است و هرکس بخواهد به ترجمه‌ای از قرآن کریم مراجعه کند حتماً با این سؤال مواجه می‌شود که کدام ترجمه را انتخاب کند. البته باید توجه کرد که هدف ما از ترجمه در انتخاب نوع ترجمه مؤثر است اما با فرض اینکه به عنوان مخاطب عام صرفاً بخواهیم ترجمه‌ای گویا از قرآن به دست آوریم که به راحتی منظور آیات را درک کنیم می‌شود ادعا کرد تا امروز مناسب‌ترین ترجمۀ قرآن، ترجمۀ قرآن بر اساس المیزان است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا صفوی ترجمه شده و توسط نشر معارف راهی بازار شده است. گرچه با کلیک بر اینجا نیز می‌توانید از نسخۀ الکترونیکی این ترجمه به رایگان بهره ببرید.

قرآن را کلام به کلام بخوانیم + جدول دسته‌بندی محتوایی آیات

مطمئناً بهترین تقسیم‌بندی برای مطالعۀ قرآن، تقسیم‌بندی سوره به سوره است که توسط خود خدا انجام شده است. اما با توجه به اینکه برخی سوره‌های قرآن کریم، بسیار طولانی هستند و محدودیت زمانی اکثر ما برای مطالعۀ روزانه، اجازۀ چنین کاری را نمی‌دهد به‌جاست به جای اینکه قرآن را بدون توجه به محتوا و صرفاً بر اساس حجمش مثلاً صفحه به صفحه بخوانیم، بیاییم قرآن را کلام به کلام بخوانیم تا فهم خوبی از آیات پیدا کنیم. به همین منظور، گروهی از علاقمندان به تدبر در قرآن، آیات قرآن را به لحاظ محتوایی دسته‌بندی کرده‌اند و در جدولی تنظیم کرده‌اند که حجم هر دسته نیز زیاد نیست و تقریباً معادل یک یا دو صفحه است که برای مطالعۀ روزانه مناسب است. به همین منظور، لینک حاوی فایل پی‌دی‌اف جدول مذکور در ادامه آمده است.


منبع: وبگاه قرآنیان