قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

علامه محمد صادقی تهرانی (س)

آنچه تاکنون مشخص شده این است که آیت‌الله صادقی تهرانی برای چهار نفر، اجازه اجتهاد یا به عبارت درستش «استشهادنامۀ فقهی» صادر کرده‌اند که این استشهادنامه‌ها عموماً نشان‌دهندۀ توانایی استنباط احکام قرآنی توسط این افراد است. در میان این استشهادنامه‌ها، استشهادنامه‌های دکتر سیدنیاز همدانی از همه قدیمی‌تر بوده و همچنین متنش از همه قوی‌تر و قرآنی‌تر است که اولاً نشان‌دهندۀ قوی بودن ایشان در اجتهاد یا به عبارت درستش استنباط فقهی است و ثانیاً قرآنی‌تر بودن روش ایشان را نشان می‌دهد. استشهادنامۀ آیت‌الله محمد یعقوبی1 بیشتر نشان‌دهندۀ توانایی ایشان در استنباط فقهی از قرآن و حدیث بوده و نشان‌دهندۀ مرجعیت ایشان است. استشهادنامۀ فقهی حجت‌الاسلام جعفر اردبیلی بیشتر نشان‌دهندۀ قرآنی بودن روش این بزرگوار است. استشهادنامۀ آقای مهدی انصاری سمنانی2 نیز اگرچه قوی است اما متأسفانه وی در عقایدش متزلزل شده است! ضمناً تأکید می‌شود همانطور که در مطلبی دیگر گفته شد، مرجع تقلید در قید حیات قرآنیان، آیت‌الله سیدکمال حیدری است و دیگران صرفاً به عنوان مجتهدان قرآنی (نه مراجع تقلید قرآنی) معرفی شده‌اند. در ادامه، تصاویر چهار استشهادنامۀ مذکور آمده است.

اجازه اجتهاد

اجازه تربیت عرفانی

اجازه اجتهاد آیت‌الله محمد یعقوبی (حفظه الله)

اجازه اجتهاد حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر اردبیلی (دامت برکاته)

اجازه اجتهاد استاد انصاری سمنانی

1. تصویر اصلی استشهادنامه فقهی ایشان را هنوز بیت ایشان برایمان نفرستاده‌اند اما متن آن را توانستیم از طریق وبلاگ آقای حمید قیدر در اینجا پیدا کنیم که مورد تأیید آقای محسن نورانی نیز بود. البته لازم به ذکر است با بررسی فتاوای آیت‌الله محمد یعقوبی، متوجه شدیم ایشان از فقهای سنتی هستند و متن اجازه نیز تأیید روش قرآنی بودن ایشان را ندارد بلکه تنها ایشان را از جهت توانایی استنباط فقهی تأیید می‌کند. در هر صورت امیدواریم ایشان در ادامه راه شهید صدر اول و ثانی موفق باشند و روزی شاهد حکومت صالحان در عراق باشیم.
2. نام اصلی ایشان به درخواست خودشان حذف شده است. از این جهت، جای بسی تأسف است که شخصی حتی اگر عقایدش غلط است، جرأت نکند نام اصلی‌اش را جایی ذکر کند!

منبع: وبگاه قرآنیان