قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ آنان که براى دستیابى به حقیقت، به سخن گوش مى‌سپارند و بهترینِ آن را پیروى مى‌کنند. اینانند که خدا آنان را راه نموده است و اینانند خردمندان.» (زمر، 18)

برخی قرآنیان در قید حیات

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۲۱ ب.ظ

نماز میت بر علامه صادقی

این بزرگواران نیز همانند آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی کمتر شناخته شده‌اند اما هرکدامشان عظمتی مخصوص دارند که البته قطره‌ای از عظمت اقیانوس بی‌کران قرآن است چراکه در برابر کتاب خدا هرکس خودش و نظراتش را بزرگ بداند کوچک شود و هرکس خودش و نظراتش را به چیزی حساب نکن بزرگ شود.

  • آیت‌الله سیدکمال حیدری به سال 1335 ه.ش. در کربلا دیده به جهان گشودند. از دوران نوجوانی در کنار دروس رسمی به دروس حوزوی علاقمند شدند و در دروس فقهی اصولی برخی بزرگان شرکت می‌نمودند. در زمینۀ اجتماعی و سیاسی نیز فعالیت‌هایی داشتند که منجر به تعقیبشان از سوی رژیم بعث گردید و در نهایت مجبور به ترک وطن شدند و در شهر مقدس قم، اقامت کردند. ضمناً در اینجا می‌توانید زندگی‌نامۀ بیشتری از این مرجع تقلید قرآنی را بخوانید و در اینجا نیز می‌توانید از نظرات قرآنی ایشان مطلع شوید.
  • دکتر سیدنیاز همدانی اولین کسی هستند که از مرجع تقلید اعلم قرآنی یعنی آیت‌الله صادقی تهرانی اجازه اجتهاد یا به عبارت درستش استشهادنامۀ فقهی گرفتند. ایشان با اینکه پاکستانی هستند اما به زبان فارسی مسلط هستند. هفت سال در ایران بودند و در شهر قم به تحصیل می‌پرداختند که از این مدت، پنج سالش را در محضر آیت‌الله صادقی تهرانی سپری کردند. پس از مراجعت به پاکستان، تحصیلات دانشگاهی‌شان را تا دکتری ادامه می‌دهند. سال‌هاست ایشان مؤسسۀ احسان را راه‌اندازی کرده‌اند که به ترویج فرهنگ عدالت و احسان اسلامی و آگاهی در مورد ضرورت این دو می‌پردازد. ضمناً در اینجا می‌توانید زندگی‌نامۀ بیشتری از این مجتهد قرآنی بخوانید.
  • حجت‌الاسلام جعفر ساوالانپور اردبیلی از روحانیون مجاهد و محبوبی هستند که در حال حاضر هم عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و هم در زمینۀ تسهیل آشنایی جوانان برای ازدواج فعالیت می‌کنند. ایشان دروس رسمی حوزوی را تا آخر خوانده‌اند و موفق به اخذ استشهادنامۀ فقهی از آیت‌الله صادقی تهرانی شده‌اند. همچنین ایشان دارای مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد الهیات هستند و سابقۀ تدریس در دانشگاه‌های صنعتی امیر کبیر، علوم پزشکی تهران، علامه طباطبائی، آزاد اسلامی واحد مرکز و آزادی اسلامی واحد جنوب را دارند.
  • حجت‌الاسلام ایمان ضرابی، یکی دیگر از شاگردان برجستۀ آیت‌الله صادقی تهرانی هستند. ایشان پس از پایان دورۀ سطح در شهر قم با آیت‌الله صادقی تهرانی آشنا شدند و 12 سال شاگرد ایشان بودند. آنچه در مورد حجت‌الاسلام ایمان ضرابی مورد توجه است این است که ایشان فردی با استعداد در زمینۀ دروس حوزوی و قرآنی هستند چراکه دورۀ سطح را در هفت سال به پایان رسانده و آیت‌الله صادقی تهرانی نیز ایشان را بهتر از هزار نفر می‌دانستند. حجت‌الاسلام ایمان ضرابی در حال حاضر به تألیف و تدریس مشغولند و همچنین کارشناس دو شبکه ماهواره‌ای شیعی ثامن و هادی تی‌وی هستند.
  • حجت‌الاسلام علی چراتیان، یکی دیگر از شاگردان برجستۀ آیت‌الله صادقی تهرانی هستند. ایشان نیز پس از پایان تحصیلات حوزوی با آیت‌الله صادقی تهرانی آشنا شدند و سال‌ها شاگردی آیت‌الله صادقی تهرانی را کردند. ایشان اجازات یا به عبارت درستش استشهادات بسیاری، از مراجع تقلید مختلف از جمله استادشان آیت‌الله صادقی تهرانی دارند. حجت‌الاسلام علی چراتیان در زمان حیات آیت‌الله صادقی تهرانی، مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر آیت‌الله صادقی تهرانی بودند. ایشان ارادت ویژه‌ای به آیت‌الله صادقی تهرانی دارند تا جایی که با وجود درخواست برخی شبکه‌های تلویزیونی از حجت‌الاسلام علی چراتیان مبنی بر شرکت ایشان در برنامه‌های آنان، ایشان به دلیل محدودیت‌های آن رسانه‌ها در زمینۀ اسم نبردن از آیت‌الله صادقی تهرانی، حاضر به شرکت در آن برنامه‌ها نشدند. لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام علی چراتیان در حال حاضر نیز به ویرایش آثار آیت‌الله صادقی تهرانی و دفاع علمی از ایشان می‌پردازند.

در ادامه، شمارۀ دفتر آیت‌الله صادقی تهرانی برای سفارش آثار و شمارۀ برخی از این بزرگواران برای پاسخگویی به سؤالات آمده است.
دفتر آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی: 02532934425
دفتر آیت‌الله سیدکمال حیدری:02537740180

دکتر سیدنیاز همدانی (موبایل پاکستان): 00923334394138
حجت‌الاسلام جعفر ساوالانپور اردبیلی: 02166917516
حجت‌الاسلام ایمان ضرابی: 09119105435
حجت‌الاسلام علی چراتیان: 09358296215

منبع: وبگاه قرآنیان